Vielä on talvea jäljellä, ja pakkasta on tarjolla edelleen. Tästä kirjoituksesta löydät Jasperin vinkit onnistuneeseen talviautoiluun.

Talviautoilevan ihmisen on pidettävä autostaan huolta, ettei se petä tiukan paikan tullen. Automme ovat uskollisia palvelijoita, joilla on sielu ja murheita. Tästä blogista löydät muutamia apuja.


KUVATEKSTI: Akkuja on saatavilla erilasia, vaikka ne ovat ajoneuvokohtaisia. Erityisesti virranantokyky kylmissä oloissa voi vaihdella. Kuva: Tommi Lumiaho.

AKKU

Käynnistysakun toimimattomuus on yleisimpiä murheita kylmillä keleillä. Sähkö on hyvä renki mutta hämäävä isäntä, koska vaikka akku olisi kuinka hyvässä kunnossa se saattaa kyykätä kylmillä keleillä. Vaikka akku olisi ladattu täyteen, tarpeeksi kylmänä se ei anna virtaa ulos tarpeeksi eikä ota virtaa edes sisään. Tästä syystä ylläpitolaturi on erinomainen matkakumppani, koska lataaminen myös lämmittää akkua, jolloin se on toimintavalmis työaamuna.

ESILÄMMITYS

Lohkolämmitin on huippukeksintö. Vaikka akku juuri ja juuri antaisi virtaa ulos, kylmä moottori ja jähmettynyt moottoriöljy voivat silti olla sille ylivoimainen vastus. Lohkolämmitin tai Webaston kaltaiset polttoainekäyttöiset lämmittimet lämmittävät koko moottoria ja notkistavat moottoriöljyä, jolloin käynnistysvastus putoaa merkittävästi. Tehokas lohkolämmitin lämmittää samalla koko moottoritilaa ja myös epäsuorasti akkua.


KUVATEKSTI: Moottorin esilämmittäminen kannattaa lämpötilan laskiessa alle viiden lämpöasteen. Kuvassa sähkökäyttöinen jäähdytysnestettä lämmittävä lohkolämmitin. Kuva: Tommi Lumiaho.

Esilämmittäminen myös tehostaa auton sisätilojen lämpiämistä sekä laskee merkittävästi polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Esimerkiksi Moottori-lehden mukaan -15 asteen kylmäkäynnistys rasittaa moottoria monen sadan kilometrin ajamisen verran. Suositellut esilämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä:

  • 30-60 min, kun lämpötila 0˚C...-5˚C
  • 1h–2h, kun lämpötila -5˚C...-10˚C
  • 2h–3h, kun lämpötila alle -10˚C

Polttoainekäyttöisellä lämmittimellä nämä ajat putoavat 10-30 minuuttiin.


KUVATEKSTI: Sähkökäyttöinen moottorinlämmitin kytketään johdolla sähkörasiasta autoon. Tähän yhteyteen suosittelemme kellorasiaa, johon voit määritellä automaattisen käynnistymisen esim tuntia aiemmin kuin täytyy lähteä töihin. Kuva: Tommi Lumiaho.

POLTTOAINEEN JA POLTTOAINELINJASTON YLLÄPITO

Kun lämpötilat laskevat tarpeeksi, esimerkiksi dieselin saanti saattaa häiriintyä moottorissa. Tämä johtuu kylmän aiheuttamasta dieselin parafinoitumisesta, eli jähmettymisestä, mutta mahdollisesti myös dieselin seassa olevan kosteuden jäätymisestä suodattimiin. Muista tarkistuttaa myös autosi hehkutulppien kunto. Näiden tehtävänä on esilämmittää diesel ennen kuin se suihkutetaan moottoriin. Valikoimassamme on runsaasti polttoaineen lisäaineta moniin tilanteisiin. Valikoiman löydät täältä.


KUVATEKSTI: KENT Fuel Guard sitoo ja hajottaa kosteutta, puhdistaa polttoainelinjastoa, voitelee pumppua ja puhdistaa suuttimia. Kuva: Tommi Lumiaho.

KENT Fuel Guard on legendarinen polttoaineen lisäaine, joka sitoo ja hajottaa kosteutta polttoaineen seasta. Tankkiin kaadettu Fuel Guard sitoo ja emulgoi kosteutta, puhdistaa polttoainelinjastoa sekä voitelee pumppuja ja puhdistaa suuttimia tehden myös palamisesta puhtaampaa. Fuel Guard sopii kaikille polttoainetyypeille.


KUVATEKSTI: KENT Diesel Anti-Wax2 dieselin parafinoitumista vastaan. Kuva: Tommi Lumiaho.

Erityisesti dieselin parafinoitumista vastaan suunniteltu KENT Diesel Anti-Wax 2 on ollut menestys. Se mahdollistaa dieselin käyttöiän jatkamisen aina -28 pakkasasteeseen asti ja on ollut ratkaiseva apu talven kylmillä monille asiakkaillemme. Edeltäjäänsä nähden Anti-Wax 2 sisältää myös Fuel Guardia, mikä edelleen tehostaa sen kosteutta poistavia, järjestelmää puhdistavia ja polttoainetta säilöviä ominaisuuksia.


KUVATEKSTI: Oikean puoleisessa kuvassa AdBluen kalkkimaista kristallia. Kuva: Tommi Lumiaho.

Huikeana tuoteuutuutena talviautoilun avuksi on paljon mielenkiintoa herättänyt ja äärimmäisen riittoisa (25 ml : 10 litraa) KENT Urea Anti Crystal Additive, joka on AdBluen sekaan lisättävä kristallisoitumista estävä lisäaine. Kylmä ja happi saavat AdBluessa aikaan haitallista kristallisoitumista, mikä puolestaan tukkii suuttimia ja aiheuttaa toimintahäiriöitä. KENT Urea Anti Crystalilla ongelmat ovat tiessään! Tuotetta annostellaan kärkiastiaan (25 ml) puristamalla pulloa, ja kaatamalla kärkiastiallinen sitten AdBluen sekaan. 25 ml riittää käsittelemään 10 litraa AdBlueta! 

Kysy rohkeasti edustajaltamme sinulle parhaiten sopivaa tuotetta. Yhteystiedot löytyvät täältä: EDUSTAJAMME

Tässä vielä linkit kaikkiin käsiteltyihin tuotteisiin. Tuotteen esitteestä löydät tarkemmat käyttöohjeet sekä oikean annostelun.

KENT Fuel Guard
KENT Diesel Anti Wax 2
KENT Urea Anti Crystal Additive